Press Room

Fair Trade: A Movement for All
02/03/2017

True fair trade is about mutually beneficial relationships rooted in trust and respect spanning geographic and cultural boundaries.

As a global movement, fair trade brings attention to people around the world who work under exploitative conditions and highlights the true costs of goods in global supply chains. Organizations and activists, businesses and brands, farmers, workers and artisans have diligently worked for more than 40 years to bring greater balance to the terms of trade.

In recent months, we have watched as the term ‘fair trade’ has been grossly misused by politicians to energize their supporters while vilifying others. We have seen the term used to exclude people and encourage an isolationist agenda. These ideas stand in direct opposition to the concepts of justice and inclusivity that underlie our movement.

For far too long, conventional trade has maintained a narrow focus on the lowest common denominator. Efficiency at all costs, lower prices, and little consideration for the full social, economic and environmental impacts have been hallmarks of conventional international trade. Massive consolidation of power in supply chains has resulted in fewer options for consumers, farmers and workers, and unprecedented wealth controlled by few. Oxfam’s recent report on global inequality revealed that just eight men control more wealth than the world’s 3.6 billion poorest people combined.

Global trade and the trade deals that accompany it are not inherently bad. They provide an opportunity to deliver the benefits of trade more broadly, but only if they are used for that purpose. Fair trade, with its focus on inclusion and empowerment, shows that trade can – and must – be more equitable.

If we hope for a society – in the U.S. and around the world – that is more equal and just, we must press trade into the service of people.

• True fair trade creates shared value throughout supply chains.
  • True fair trade promotes openness and transparency.
  • True fair trade respects human rights.
  • True fair trade supports diversity.

We the undersigned support trade that is truly equitable for all, including artisans, farmers and workers, traders and brands, consumers and civil society. Fair trade will never be about exclusion, but about expanding the benefits of trade for those who need it most.

As the U.S. considers renegotiating or entering into new international trade agreements, we encourage the inclusion of true fair trade principles. We urge all who care about human rights, shared value, transparency and diversity to call, write or meet with their elected officials and make your voice heard.

To learn more about true fair trade, visit the website of the organizations listed below.

______

Comercio Justo: Un Movimiento para Todos

El comercio justo verdadero se trata de entablar relaciones mutuamente beneficiosas basadas en la confianza y el respeto a través de diversas geografías y culturas.

El comercio justo como movimiento global visibiliza a la gente en todo el mundo que trabaja actualmente en condiciones de explotación y destaca el verdadero costo de los bienes comercializados en cadenas de suministro globales. Las organizaciones, los activistas, las empresas y marcas al consumidor, los productores, los trabajadores y los artesanos han trabajado por más de 40 años en esta propuesta para mejorar el equilibrio en los términos de comercialización.

En meses recientes, hemos visto un incremento en el mal uso del término “comercio justo” por políticos que buscan emocionar a sus seguidores a través de la denigración de los otros. Hemos visto el uso del término para excluir a la gente y promover una propuesta de aislamiento. Estas ideas se encuentran en directa oposición a los conceptos de inclusión y de justicia que son pilares de nuestro movimiento.

Por demasiado tiempo, el comercio convencional ha mantenido un enfoque estrecho en el más bajo común denominador. La eficiencia a toda costa, precios bajos, y escasa consideración al verdadero costo social, económico y ambiental han sido rasgos definitivos del comercio internacional convencional. Se ha generado una consolidación masiva del poder en las cadenas de suministro, resultando en menos opciones para los consumidores, para los productores y los trabajadores, con la gran mayoría de la riqueza del mundo controlada por tan solo unos cuantos. El reciente reporte sobre inequidad mundial de Oxfam revela que tan solo ocho hombres controlan más riqueza que los 3.6 mil millones de personas más pobres del mundo combinadas.

El comercio mundial y los acuerdos comerciales que lo acompañan no son necesariamente malos. Generan la oportunidad de que una mayor parte de la población se beneficie del comercio, pero solo si son usados para ese fin. El comercio justo, con su enfoque en la inclusión y el empoderamiento, nos demuestra que el comercio puede – y debe – ser más equitativo.

Si deseamos una sociedad – tanto en los EEUU como en el resto del mundo – que sea más equitativa y justa, debemos asegurarnos que el comercio funcione al servicio de la gente.

• El comercio justo verdadero genera valor mutuo a través de toda la cadena de suministro.
  • El comercio justo verdadero promueve la apertura y la transparencia.
  • El comercio justo verdadero respeta los derechos humanos.
  • El comercio justo verdadero apoya a la diversidad.

Nosotros los que firmamos esta carta apoyamos un modelo comercial que sea verdaderamente equitativo para todos, incluyendo a los artesanos, productores, trabajadores, organizaciones, comerciantes, empresarios, consumidores y la sociedad civil. El comercio justo nunca se tratará de exclusión, sino sobre expandir los beneficios del comercio a aquellos que más los necesitan.

Conforme EEUU considera la negociación o renegociación de acuerdos comerciales internacionales, seguiremos luchando por la inclusion de los principios del comercio justo, tanto en el proceso como en el producto. Exhortamos a toda persona que crea en los derechos humanos, el valor compartido, la transparencia y la diversidad a llamar, escribir o reunirse con sus representantes electos y hacer valer su voz.

Para aprender más sobre el verdadero comercio justo, por favor visite el sitio web de las siguientes organizaciones: